Import samochodów z USA jest bardzo kuszący ze względu na bogaty rynek, modele rzadko spotykane po tej stronie oceanu oraz dobre oferty cenowe. Opłacalność takiej transakcji zależna jest jednak od wielu innych czynników jak np. transport czy odprawa celna. Tutaj przeczytasz, jak dokładnie ona przebiega.
Procedury odprawy celnej dokonywane są w porcie, do którego dopływa statek transportowy z USA. Podczas odprawy trzeba mieć przy sobie:
Samochody zjeżdżają z pokładów statków typu roll-on/roll-of albo są wyładowywane z kontenera.
Zanim przejdziemy do opłat celnych, musimy wspomnieć o opłatach transportowych, ponieważ wliczają się one w wartość, od której odprowadza się podatek. Pierwszą opłatę, jaką trzeba uiścić przed importem, jest transport pojazdu do amerykańskiego portu. Jej wielkość jest oczywiście zależna od odległości. Następny koszt to transport morski, czyli miejsce na statku i ewentualnie wynajem lub zakup kontenera. Ostatnią opłatą transportową jest przewóz samochodu z wybranego portu do właściciela. Zazwyczaj jest ona niezbędna ze względu na to, że amerykańskie pojazdy mają rozwiązania niezgodne z europejskim prawem drogowym (np. światła).
W urzędzie celnym trzeba wypełnić stosowne formularze, które dla niezaznajomionych osób mogą wydawać się dość problematyczne. Deklaracja celna powinna zawierać szczegółowy opis importowanego samochodu oraz jego wartość. Trzeba również określić, czy pojazd jest mieniem osobistym, prezentem czy towarem handlowym. Taryfy celne dla samochodów sprowadzanych z USA są jednolite dla wszystkich krajów Unii Europejskiej:
Oprócz cła trzeba zapłacić jeszcze podatek VAT od importu. Jego wielkość jest różna dla poszczególnych krajów. W Polsce wynosi 23% wartości pojazdu, dlatego niektórzy decydują się sprowadzać auto poprzez niemieckie porty, gdzie podatek wynosi 19%. Należy także uwzględnić przelicznik dolara amerykańskiego na walutę obowiązującą w danym kraju. Schemat opłat wygląda tak, że do ceny samochodu dolicza się koszty transportu opłaty drogowej i morskiej, następnie przelicza się ją na euro lub złoty, dolicza cło od podanej wartości i z tego wszystkiego wylicza się VAT. Łącznie daje to około 1/3 wartości samochodu. Trzeba także uwzględnić koszty dowozu pojazdu do właściciela. Urząd po otrzymaniu opłaty wystawia dowód odprawy celnej, który następnie należy przedłożyć podczas rejestracji.