Światła i reflektory w samochodach amerykańskich. To powinieneś wiedzieć

samochody
Zakup samochodu z USA, a kwestia gwarancji
17 czerwca 2021
rejestracja samochodowa
Jak zarejestrować auto z USA?
12 lipca 2021
reflektor

Oświetlenie zewnętrzne w samochodach sprowadzanych z USA znacznie różni się od europejskich standardów. Jeśli planujesz import amerykańskiego auta, musisz liczyć się z tym, że zarówno przednie, jak i tylne oświetlenie trzeba będzie zaadaptować do obowiązujących na naszym kontynencie przepisów. Z tego artykułu dowiesz się, na czym polegają różnice między światłami samochodowymi w USA i w Polsce, a także znajdziesz w nim cenne wskazówki odnośnie do przystosowania lamp w amerykańskim aucie, tak by mogło zostać dopuszczone do ruchu drogowego w naszym kraju.

Światła w autach amerykańskich vs. oświetlenie samochodów europejskich 

Po pierwsze samochody amerykańskie posiadają oświetlenie symetryczne – światło reflektorów przednich pada symetrycznie na drogę przed pojazdem. W samochodach poruszających się po Polsce i innych krajach europejskich, gdzie obowiązuje ruch prawostronny, reflektory mają zarys asymetryczny. Asymetria ta polega na tym, że prawe światło mijania bardziej doświetla prawą stronę drogi oraz jest skonstruowane w sposób pozwalający na dokładniejsze oświetlenie pobocza (skierowane nieco ku górze).

Po drugie w amerykańskich autach kierunkowskazy mają różne kolory – przednie są koloru białego, tylne koloru czerwonego. Przednie ponadto są jednocześnie światłami pozycyjnymi. Po trzecie w samochodach z USA brakuje obowiązkowych na polskich drogach świateł przeciwmgielnych. Często konieczne jest także zamontowanie dodatkowego oświetlenia tablicy rejestracyjnej, gdyż polskie „blachy” nie mieszczą się w krótkim wgłębieniu, przeznaczonym w zamyśle na tablice amerykańskie.

Dostosowanie oświetlenia w samochodach amerykańskich 

Części do samochodów amerykańskich nie są w Polsce najtańsze, dlatego większość kierowców po sprowadzeniu auta z USA decyduje się raczej na adaptację oryginalnych reflektorów aniżeli na wymianę całych lamp. (Bywa jednak, że w danym modelu samochodu całkowita adaptacja oświetlenia nie jest możliwa ze względu na zbyt duże różnice w budowie i sposobie montażu reflektorów.) Przeróbkę oświetlenia trzeba zacząć od nałożenia na przednie reflektory soczewki z europejską homologacją. W dalszym kroku należy dostosować kierunkowskazy, wymieniając fragment szkła w każdym kloszu lampy na pomarańczowy (alternatywnie wymieniając żarówkę na pomarańczową). Ostatnim krokiem jest montaż świateł przeciwmgielnych oraz halogenów doświetlających tablicę rejestracyjną.

Komentarze są wyłączone.